Pools was first published in 1992, and has been considered one of the quintessentials coffee table books since then. Long before the age of online content curation, Klein chose to publish a book showcasing a collection of nothing but photographs of swimming pools.
Being a photographer herself, she received hundreds of contributions from very prestigious artists, such as Juergen Teller, Robert Mapplethorpe, Steven Klein or Alfred Stieglitz. Pools actually gave way to a second and enhanced edition in 2007, called Pools: Reflections, that provided a more contemporary approach to the first version, with an additional selection of architecture, design, and fashion visuals.
I've always been fascinated with the process of turning a common object into a work of art (a subject that I'll talk about with more depth in an upcoming article about the brilliant designer Piero Fornasetti). The first time I realized that a pool could be treated as a creative piece was when I discovered the work of David Hockney and his "paper pools". The image of him painting the bottom of a pool with a long brush kept stuck in my head.
A pool can be seen as nothing else but a very large mirror, reflecting here and there people, skies, trees, the passing time, or even the circle of life and death, as in Bill Viola's mystical video. Considering the diversity of content in Kelly Klein's book, it is clear that a swimming pool is, among other things, a giant canvas on which the imagination of a designer can run free.
Pools a été publié pour la première fois en 1992 et est depuis considéré comme un livre d'art incontournable. Bien avant l'époque de la curation d'images en ligne, Klein publia une collection d'images uniquement sur le thème de la piscine et de l'eau. Elle-même photographe, elle reçu des centaines de contributions d'artistes très prestigieux, comme Juergen Teller, Robert Mapplethorpe, Steven Klein ou Alfred Stieglitz. Pools donna lieu à une réédition augmentée en 2007, Pools: Reflections, qui ajoutait une approche plus contemporaine à la première version, avec une sélection supplémentaire de visuels en rapport avec l'architecture, le design ou la mode.
J'ai toujours été fascinée par le processus de transformation d'un objet commun en une oeuvre d'art (un sujet que j'explorerais plus en détail dans un prochain article à propos du designer génial Piero Fornasetti). La première fois que j'ai réalisé qu'une piscine pouvait être traitée comme un support créatif est quand j'ai découvert le travail de David Hockney et ses "paper pools". L'image de lui peignant le fond d'une piscine avec un très long pinceau est restée gravée dans ma mémoire. Une piscine peut être considérée uniquement comme un très grand miroir, réfléchissant ici et là des gens, du ciel, des arbres, le temps qui passe, voire même le cycle de la vie, comme dans la vidéo mystique de Bill Viola. En constatant la diversité de contenu du livre de Kelly Klein, il est clair qu'une piscine est, entre autres choses, une toile géante sur laquelle l'imagination d'un designer peut s'exprimer librement.
Photographs from Pools: Reflections by Kelly Klein
except for the last one of David Hockney painting the Roosevelt Hotel pool in 1989